در بازار ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها از ارزش بالایی در بین کاربران برخوردار هستند؛ زیرا علاوه بر تضمین سود حاصل از تراکنش‌ها، یک ثبات قیمت در طول دوره سرمایه‌گذاری و انجام معاملات حکم فرماست. Maker یک پروژه ای است با هدف بهره برداری از DAI که خود این استیبل کوین دای، برعکس اکثر استیبل کوین ها که متمرکز و در اختیار سازمان ها هستند، یک ارز پایه غیرمتمرکز است. در گذشته بعضی از استیبل کوین‌ها مانند تتر و بیت کوین با یک‌سری مشکلات روبرو شدند. نوسان قیمت و افشای اطلاعات کاربری از جمله مشکلاتی هستند که برای کاربران استیبل کوین‌ها رخ می‌داد. اما امروزه این دسته از مشکلات برطرف شده و ارز دیجیتال میکر(دای) با عنوان باثبات‌ترین و مطمئن‌ترین استیبل کوین وارد بازار رمزارزها شده است. رمزارز میکر به لحاظ داشتن کارایی مناسب، ویژگی و مزایای منحصر‌به‌فرد تاکنون توانسته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیا را به خود معطوف سازد.

همان‌طور که می‌دانید هرچه آگاهی و شناخت کاربران نسبت به ارزهای دیجیتال بیشتر باشد، به نسبت فرآیند سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. از این‌رو قصد داریم تا شما را به جنبه‌های مختلفی از ارز دیجیتال میکر و توکن MKR آشنا سازیم.

ارز دیجیتال میکر چیست؟

ارز Maker از جمله توکن‌های MakerDAO و بر پایه پروتکل Maker است. بدین‌صورت که توسط یک سازمان غیرمتمرکز و در بستر نرم‌افزاری مبتنی بر شبکه بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود. در واقع هر دو پلتفرم یاد شده به معامله‌گران این اجازه را می‌دهند تا استیبل کوین میکر(دای DAI) را صادر نموده و مدیریت کنند. ایده اولیه تولید ارز دیجیتال میکر در سال 2015 میلادی ارائه شد و پس از گذشت تقریباً دو سال یعنی سال 2017 میلادی رمزارز میکر راه‌اندازی شد. یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه بلاک‌چین اتریوم که به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به پرداخت‌های بین‌المللی طراحی شده است. بدین شکل که تمامی انتقال‌ها و تراکنش‌های همتا به همتا با استفاده از ارز دیجیتال Maker و توکن MKR انجام می‌شود.

نماد اختصاصی رمزارز Maker

نماد اختصاصی رمزارز Maker

تمامی ارزهای دیجیتال موجود در دنیای رمزارزها یک نماد اختصاصی دارند تا کاربران راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند ارز موردنظر خود را انتخاب نموده و تراکنش‌های موردنیازشان را انجام دهند. در این‌خصوص ارز دیجیتال میکر نیز با نماد اختصاصی MKR نشان داده می‌شود. با توجه به اینکه استیبل کوین، عضو اصلی و مهم در ارزهای رمزنگاری شده به‌شمار می‌روند، استفاده از یک جفت ارز میکر برای سرمایه‌گذاری و افزایش دارایی در این بازار بین‌المللی تأثیر بسزایی دارد. به‌طوری که بسیاری از کاربران بستر امن شبکه بلاک‌چین رمزارز میکر را برای انجام تراکنش و کسب سود انتخاب کرده‌اند.

در واقع استیبل کوین‌ها وظیفه اصلی و مهم را در دنیای ارزهای دیجیتال بر عهده دارند. بدین ترتیب که ارز میکر با ایجاد یک دروازه مطمئن، بستر مناسبی برای ورود کاربران و انجام سرمایه‌گذاری در یک فضای رمزنگاری شده را فراهم نموده است. این در حالیست که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال متمرکز نظیر تتر با استفاده از این روش تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند. سپس سود حاصل از معاملات صورت گرفته، به حساب کاربری سرمایه‌گذاران واریز می‌گردد.

تفاوت ارز میکر با بیت کوین

به‌طور کلی ارز دیجیتال میکر تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارد. در ابتدا باید گفت که بیت کوین به عنوان یک شبکه اتریوم همتا به همتا شناخته شده و برای انجام معاملات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین نحو که شبکه بلاک‌چین Bitcoin از یک دفتر کل دیجیتال تشکیل شده و هدف از این کار پیگیری تعداد کاربران و ذخیره‌سازی اطلاعات هویتی آنها است. به زبان ساده‌تر، بیت کوین مثل یک ذخیره‌ساز عمل می‌کند و هنگام استخراج ارز جدید بیت کوین (انجام تراکنش)، اطلاعات موردنیاز را به‌وسیله حل معماهای پیچیده ریاضی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. انجام تمامی این مراحل مستلزم صرفه انرژی و هزینه زیاد است. از این‌رو تأمین هزینه های یاد شده برای تعداد زیادی از کاربران غیرممکن بوده و به ناچار از ادامه فعالیت در دنیای رمزارزها صرف‌نظر می‌کنند.

اما در مقابل ارز دیجیتال میکر از دو ارز رمزنگاری شده مجزا تشکیل شده است و هر دوی آنها در حال رقابت با ارز بیت کوین هستند. اولین ارز رمزنگاری شده، DAI نام دارد و به نوعی استیبل کوین اصلی پلتفرم Maker به شمار می‌رود. ارز DAI با دلار آمریکا سنجیده می‌شود و یک تفاوت اساسی میان ارز میکر و بیت کوین ایجاد کرده است. دومین ارز رمزنگاری شده با نام توکن MKR به‌منظور پشتیبان‌گیری از اطلاعات کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی منحصر‌به‌فرد نیز یکی از تفاوت‌های اساسی ارز Maker با بیت کوین است و کمبود آن در تمامی تراکنش‌های مبتنی بر پلتفرم بیت کوین احساس می‌شود.

مزایا و معایب ارز دیجیتال میکر

استفاده از ارز Maker به عنوان رمزارز مبنا جهت ورود به بازار ارزهای دیجیتال یک سری مزایا را به‌ همراه دارد. که عبارتند از:

1- ایجاد تمرکز و انسجام یکپارچه به ‌منظور شکستن انحصار بازار هدف

2- ثبات قیمت و تضمین سود حاصل از انجام تراکنش‌ها

3- کارمزد کم متناسب با نوع و حجم تراکنش‌ها

4- افزایش سرعت تبادل اطلاعات جهت بهبود کیفیت انجام معاملات

5- امنیت بالای شبکه بلاک‌چین در راستای حفظ حریم خصوصی کاربران

6- پلتفرمی با سیاست دو توکنی با تمرکز بر صرافی های غیرمتمرکز

نحوه خرید ارز Maker

ارز دیجیتال میکر در تمامی صرافی‌های بین‌المللی قابل دسترسی است. بدین منظور می‌بایست با ثبت‌نام در یکی از صرافی‌های معتبر مانند کوینکس و دریافت نام کاربری فرآیند خرید ارز میکر را انجام دهید. البته به یاد داشته باشید که تمامی فرآیند خرید، فروش و سایر تراکنش‌های مرتبط با رمزارز میکر زیرنظر صرافی انجام می‌شود. از این‌رو انتخاب یک صرافی معتبر و مطمئن اهمیت زیادی دارد و هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال حتماً به این نکته توجه کنید.

کیف پول‌های ارز میکر

بعد از اتمام فرآیند ثبت‌نام و خرید رمزارز میکر، می‌بایست ارز دیجیتال خریداری شده را در یک کیف پول مطمئن ذخیره نمایید. در این‌خصوص شرکت میکر، کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی را طراحی نموده در اختیار کاربران قرار داده است. بهترین و معتبرترین کیف پول‌های پشتیبانی کننده ارز Maker عبارتند از:

1- کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس

2- کیف پول سخت‌افزاری ترزور 1

3- کیف پول نرم‌افزاری تراست

4- کیف پول نرم‌افزاری اتمیک

5- کیف پول کریپتریوم

6- کیف پول نسخه تحت وب مای اتر

7- کیف پول کوینومی

8- کیف پول اکسودوس

آینده رمزارز میکر

با توجه به تمام مطالب ارائه شده می‌توان گفت که ارز دیجیتال میکر با بهره‌مندی از دو ارز رمزنگاری شده کیفیت تراکنش‌ها را افزایش داده و زمینه مناسبی برای ذخیره‌سازی ایمن داده‌های کاربران فراهم نموده است. بدین‌صورت که کاربران با دریافت نسخه پشتیبان از اطلاعات کاربری و بانکی با خیال آسوده می‌توانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل و از بین رفتن اطلاعات، نسخه پشتبیان به کمک آنها می‌آید و داده‌های موردنیاز سرمایه‌گذاران را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

ممنون که تا انتها همراه ما بودید؛ اگر تجربه یا سوال خاصی در این زمینه دارید، لطفا در قسمت دیدگاهتان را بنویسید، ذکر نمایید.

بیشتر بخوانید:


معرفی و بررسی رمزارز CRO و آینده آن

بررسی و معرفی پروژه ارز دیجیتال هارمونی Harmony

ارز دیجیتال گالا (Gala) چیست؟ و آیا ارزی آینده‌دار است؟

5/5 - (201 امتیاز)